دنیای هوشمند در آموزش

راه کارهای اساسی در طراحی محتوای های نرم افزاری آموزشی

دنیای هوشمند در آموزش

راه کارهای اساسی در طراحی محتوای های نرم افزاری آموزشی

آموزش Multimedia Builder

مروی برمحیط کار نرم افزار

Menu Bar:همانند اکثر نرم افزار ها دارای گزینه های مختلفی می باشد که با کلیک بر روی آنها منوی مخصوص به هر یک باز می شود.


در این قسمت آیکون هایی جهت دسترسی سریع و آسان به فرامین مختلف Menu Bar آورده شده است شما می توانید بعضی از این ابزار را حذف و یا ابزار جدیدی به آن اضافه کنید.برای این کار روی بخش Main راست کلیک کرده و سپس گزینه Customize را انتخاب نمایید در پنجره باز شده با توجه به منوهای مختلف ابزارهای مورد نیاز را انتخاب کرده و آنها را توسط ماوس روی Main بکشید.


Tools:اگر با نرم افزارهای گوناگون مثل:Photoshop کار کرده باشید احتمال است که با این بخش آشنایی داشته باشیداین ابزار د سمت چپ صفحه وجوددارددرtoosابزارهائی برای انجام کارهای مختلف آورده شده است.



Objects:با توجه به اینکه که در هر صفحه از تصاویر یا نوشته یا غیره استفاده می شود
لیستی از آنها را در این بخش مشاهده خواهید کرد 
که با کلیک بر روی آنها می توانید روی شی مورد نظر کار کنید.



Page Tools:بعدها خواهید دید که در یک برنامه ی مولتی مدیا ممکن است از چند صفحه ی متفاوت استفاده شود که به نوعی به هم Link شده اند لذا جهت مدیریت این صفحات از این بخش بهره خواهیدبرد.کارهایی از قبیل ساخت صفحه ی جدید حذف صفحه تعیین صفحه ی 
اصلی Master Page و غیره را می توان در این بخش انجام داد.



Pages:آخرین قسمت مو جود در این نرم افزار بخش Pages است که در آن لیست کلیه صفحات ساخته شده دیده می شود و شما می توانید با کلیک کردن روی نام هر صفحه محتویات آن صفحه را مشاهده نمایید. 


تنظیمات صفحه

تعیین مشخصات صفحه و تست کل برنامه و تست صفحه ی فعال
برای شروع کار اول باید مشخصات کلی صفحه ای را که می خواهید برنامه ی مولتی مدیا را در آن پیاده کنید مشخص گردد برای این منظور به منوی Project رفته و گزینه GeneralSettings را انتخاب نمایید. جهت دسترسی آسان به این گزینه می توانید روی آیکون شکل چرخ دنده در بخش Main کلیک کنید. 


Window Size البته خود نرم افزار به طور پیش فرض اندازه 460 در 840را به شما پیشنهاد می دهد اما می توانید در قسمت Quick Preset اندازه های استاندارد دیگری را ببینید
لازم به ذکر است که انتخاب هر اندازه حتی خارج از اندازه های استاندارد امکان پذیر است.

Window Title:اگر نام خاصی را برای برنامه خود در نظر گرفته اید به جای کلمه Welcome تایپ نمایید
بعد خواهید دید که این نام بر روی نوار آبی رنگ بالای برنامه ی مولتی مدیا نمایان می شود. ( اگر علاقه ای به نوار آبی رنگ (Title Bar) بالای برنامه خود ندارید علامت ضربدر را از کنار جمله StandardWindow بردارید).

Client Border:در صورتی که این گزینه فعال باشد یک خط کم رنگ پیرامون محیط برنامه مشاهده خواهد شد.

Background Mode:زمانی از پارامتر های این بخش استفاده می شود که بخواهید زمینه پشت برنامه رنگ خاصی به غیر از تصویر موجود در Desktop به خود بگیرد
برای این دستور قسمت Full Screen Background را فعال کنید و پس از Solid Fill رنگ مورد نظر را مشخص نمایید اگر دوست داشته باشید تصویر خاصی کل زمینه ی پشت برنامه را پر کنید در همین بخش روی گزینه Load Image کلیک کرده و پس تصویر را انتخاب نمایید.

Display Resolution:به دلیل این که معمولا برنامه ی مولتی مدیایی را که می سازید روی CD کپی شده و در چند کامپیوتر و احتمالا با Resolution های مختلف استفاده خواهد شد ممکن است به مشکل اختلاف اندازه صفحه بر نامه ی ساخته شده با Resolution کامپیوتر دیگر برخورد نمایید
نرم افزار MultimediaBuilder این امکان را به شما می دهد که با استفاده از این بخش Resolution هر کامپیوتر را هنگام اجرای اتو ماتیک CD به طور موقت تغییر دهید تا برنامه با کیفیت خوب اجرا شود
لذا گزینه Try to Change to و Allow Up-Sizing را فعال نموده و نوار سفید رنگ مقابل آنها Resolution دلخواه را تعیین نمایید بعد کلید OK را بزنید. خوب حالا شما صفحه سفید رنگی با مشخصاتی که تعیین کرده اید در وسط محیط کار نرم افزار خواهید دید
برای این که نحوه ی عملکرد برنامه را هنگام اجرای آن ببینید می توانید در حین طراحی نتیجه کار را تست کرده و از عملکرد آنها مطمئن شوید. 



طراحی دکمه
مرحله ی بعدی طراحی دکمه هایی است که می توان به وسیله ی آنها بین صفحات جا به جا شد با هر کلیک بر روی این دکمه ها می توان به بخش جدید مربوط به آن دکمه دسترسی پیدا کرد.

برای این کار می توانید دو مدل دکمه یکی نوشتاری و دیگری تصویری طراحی کنید که نحوه ی ساخت هر دو مدل به شرح زیر آمده است:


1ـ دکمه نوشتاری

به این صورت است که موضوع دکمه با نوشته بر روی آن مشخص می شود.
برای طراحی این دکمه دو روش وجود دارد:

1ـ ابتدا به منوی Object رفته و در بخش Create گزینه Text را انتخاب کنید و بعد توسط ماوس روی صفحه کلیک کنید عبارت Double-Click Here را می بینید روی آن دوبار کلیک کنید .کلمه دلخواه مثلا آلبوم عکس را وارد کنید.

2ـ روش دوم این که آیکون Text Button ( که شکل یک دکمه است وروی آن ab نوشته شده است) را در بخش Tools استفاده کنید.

در صورت انتخاب این گزینه و کلیک بر روی صفحه دکمه استاندارد ویندوز درست می شود که کلمه Button در آن نوشته شده است دو بار کلیک کنید پنجره ی Text Button باز می شود

در پنجره ی Text Button بخش های زیر دیده می شود:

Lable:نام دکمه مورد نظر است که در بخش Object (سمت راست صفحه) دیده می شود.

Text:عبارتی که روی دکمه دیده می شود یعنی با تایپ هر کلمه ای مثلا آلبوم عکس این کلمه جایگزین عبارت Button بر روی دکمه می شود.

Fill:از این طریق می توان رنگ دکمه را تغییر داد.

Text Color: برای تغییر رنگ نوشته بر روی دکمه استفاده می شود.

Cursor: اگر دقت کرده باشید در برنامه های مختلف هنگامی که ماوس را روی آیکونی می برید مکان نما به شکلهای مختلف مثل:دست،ساعت شنی و......... تبدیل می شود برای تعیین این اشکال از بخش Cursor استفاده می شود.

Actions:از این قسمت برای تعیین دستورات و نحوه ی عملکرد دکمه هنگامی که بر روی آن کلیک می شود استفاده می گردد.


2ـ دکمه تصویری

همانطور که از نامش پیداست در این نوع دکمه ها به جای نوشته از یک تصویر خاص که مربوط به آن بخش است استفاده می شود.
روش کار به این صورت است که گزینه Bitmap Button را از بخش Create در منوی Object انتخاب کنید سپس روی صفحه کلیک نمایید.

پنجره ی BitmapButton باز می شود تصویر مورد نظر را توسط دکمه Load در قسمت Image بیاورید تصویر دیگری را در قسمت High Light Image انتخاب کنید این تصویر هنگامی دیده می شود که مکان نما روی دکمه قرار بگیرد.

همچنین اگر در قسمت Click Image تصویر جدیدی انتخاب کنید هنگام کلیک بر روی دکمه این تصویر نمایش داده می شود برای این که بهتر متوجه این موضوع شوید سه تصویر مختلف را در این سه قسمت انتخاب کرده و در قسمت Preview عملکرد دکمه را امتحان کنید.

تست صفحات

حال برای اینکه از نتیجه کارتان اطلاع پیدا کنید کلید F5 را فشار دهید. اگر روی دکمه ها در برنامه خودتان کلیک کنیدکار خاصی انجام نمی دهد چون هنوز از بخش Actions استفاده نکرده اید برای بازگشت به برنامه از دکمه Exit استفاده کنید.


تعیین موسیقی برای هر صفحه
اکثر برنامه های مولتی مدیا هنگام اجرا با پخش موسیقی همراه می شوند شما می توانید برای هر صفحه یک موسیقی خاص تعیین کنید.

بدین معنی که هنگام اجرای برنامه وقتی از صفحه ای به صفحه دیگر می روید برنامه شروع به پخش یک آهنگ خاص می کند.

برای انجام چنین عملی روی آیکون Page Properties که شکل یک ورقه و یک چرخ دنده است که در بخش Page Tools و یا گزینه Properties در منوی Page کلیک کنید

در بخش Background Music یک موسیقی را انتخاب کنید بعد از این هنگام اجرای برنامه هرگاه وارد این صفحه شوید این موسیقی پخش می شود.

برای تست کار ۲ روش زیر وجود دارد:
1ـ تست کل برنامه: جهت تست کل برنامه به منوی Project رفته و گزینه Run را انتخاب نمایید و یا روی آیکونی که مثل یک کلید است رادر نوار Main کلیک کنید.

2- تست صفحه فعال: تست کردن کل برنامه احتیاج به وقت زیادی دارد لذا جهت سهولت می توانید فقط هر صفحه ای را که فعال است تست نمایید
برای این کار گزینه ی Test Current Page در منویPage را کلیک نمایید و یا کلید F5 را بزنید وبرای بازگشت روی صفحه راست کلیک کنید و از منوی باز شده Close را فشار دهید.



ساخت صفحه جدید


در طراحی برنامه های مولتی مدیا ممکن است نمای اصلی برنامه ثابت باشد به این معنی که هنگام کار با این برنامه ها فقط چند آیکون تصویر و تغییر می کنند ولی تصویر یا رنگ زمینه ی برنامه ثابت می ماند.

برای سهولت در طراحی این گونه برنامه ها و برای جلوگیری از تکرار می توانید از دو گزینه Master Page و Master Top Layer بهره ببرید پس تمامی مواردی که در همه ی صفحات ثابت است در این دو صفحه طراحی کنید.

برای دسترسی به دو گزینه فوق منوی Page را انتخاب و سپس در نوار باز شده روی گزینه های مذکور کلیک کنید در اینجا به دلیل این که ما می خواهیم برنامه ای متنوع با تعداد زیادی تصاویر زمینه داشته باشیم از این دو گزینه رد می شویم.


تنظیم فرمان ها

خوب حالا باید برای دکمه آلبوم عکس دستورات لازم را تعیین کنیم تا با کلیک بر روی آن دستورات اجرا شود برای این کار روی دکمه مورد نظر دوبار کلیک کنید تا پنجره Text Button باز شود:


External Commands and pageActions:در قسمت Actions روی آیکونی که شکل یک دست است که به یک ساعت شنی اشاره می کند کلیک کنید
بر روی On Mouse Click کلیک کنید در منوی باز شده لیستی از دستورات را مشاهده می کنید که اگر در معنی آن دقت نمایید پی به کاری که انجام می دهند می برید چون ما می خواهیم با کلیک بر روی دکمه آلبوم عکس عمل رفتن به صفحه جدید (صفحه مربوط به آلبوم عکس ) انجام شود عبارت Go To Page را انتخاب می کنیم .
سپس در بخش زیرین آن یعنی Page نام صفحه مورد نظر Page2 را مشخص می کنیم دکمه Ok را بزنید اگر دقت کنید پایین آیکون فوق با یک نوار آبی رنگ پر می شود مفهوم این نوار این است که توسط این آیکون دستوراتی صادر شده است.

Sound Actions:روی آیکونی که شکل یک بلند گو است کلیک کنید توسط این پنجره می توانید آهنگ و یا صدای خاصی رابرای دکمه آلبوم عکس تعیین کنید بدین صورت که موسیقی که در بخش Mouse Over the Object انتخاب می شود زمانی پخش می گردد که ماوس روی دکمه آلبوم عکس قرار گیرد .
اما موسیقی که در بخش Mouse Over the Object مشخص می گردد زمانی پخش می شود که روی دکمه مورد نظر کلیک کنید حال دکمه Ok را بزنید دوباره دکمه Ok را در پنجره Text Button را فشار دهید اکنون Page2 را در بخش Page انتخاب کنید و روی آیکون که مثل یک خودکار است و روی آن چند ستاره است راکلیک کنید
توجه: این آیکون در بخش Main وجود دارد در منوی باز شدنی گزینه Back Next Button Insert را انتخاب کنید مشاهده می کنید که دو دکمه Next و Back در گوشه نمایان می شود.

طراحی صفحه آلبوم عکس

یک تصویر برای Background صفحه فرا خوانی کنید و یا رنگ صفحه را تغییر دهید برای این کار بر روی آیکون Page properties کلیک کرده و در بخش Background تصویر را از قسمت Image و رنگ را در قسمت Color تعیین کنید. 

حالا همه عکس ها و تصاویری را که می خواهید در این آلبوم قرار دهید به صورت جداگانه فراخوانی کرده و در صفحه بچینید برای اینکه بتوانید تعداد زیادی از تصاویر را در صفحه بچینید تمام عکس های فراخوانی شده را تا اندازه ای که امکان دارد کوچک کنید .

البته نگران دید آنها نباشید چون در مرحله بعد چگونگی نمایش آنها را در اندازه دلخواه مرور خواهیم کرد خوب پس از این که تمام عکس ها را در صفحه قرار دادید مراحل زیر را برای بزرگنمایی هر عکس طی کنید :

ابتدا اولین عکس را انتخاب و توسط دستورات Copy و Paste از آن کپی بگیرید توجه کنید که بعد از انجام دستور Paste عکس کپی گرفته شده دقیقا بر روی عکس قبلی قرار می گیرد.

لذا آن را جابه جا کرده و تا حد امکان در صفحه بزرگ کنید سپس دوبار بر روی آن کلیک کنید تا پنجره ی Bitmap باز شود (در این مرحله حتما باید نام عکس ها را که در بخش All Objectes مشخص گردد به خاطر بسپارید) در پنجره ی Bitmap مشخصات زیر را تعیین کنید:

اول گزینه Hide را فعال کرده و سپس گزینه Enable Actions را انتخاب کنید.

روی آیکون Interactions with other object and video که عکس یک خودکار وچند ستاره ودو برگه در پشت آن است را کلیک کنید در پنجره ی باز شده در قسمت Action1 کلمه Hide و در قسمت Object نام مربوط به عکس بزرگ شده را انتخاب کنید انجام این عمل به این خاطر است که هنگام کلیک کردن روی عکس تصویر ناپدید شود

بعد از زدن کلید OK در این پنجره کلید OK را در Bitmap فشار دهید مشاهده می کنید که تصویری را که بزرگ کرده اید ناپدید می شود.

اگر به بخش All Objects نگاه کنید کنار نام این عکس علامت ضربدر را می بینید البته دقت کنید که عکس به هیچ وجه حذف نشده و فقط ما قادر به دیدن آن در هنگام طراحی برنامه نیستیم حالا بر روی نمونه کوچک عکس رفته و دو بار بر روی آن کلیک کنید تا پنجره ی Bitmap باز شود.

گزینه Enable Actions را فعال و روی آیکونی که عکس یک خودکار وچند ستاره ودو برگه در پشت) کلیک کنید این بار در قسمت Action1 کلمه ی Show و در قسمت Objectes نام عکسی را که بزرگ کرده اید انتخاب کنید روی دکمه OK کلیک کنید برای اینکه از عملکرد برنامه مطمئن شوید یک بار صفحه را تست کنید.

در این مرحله اگر شما روی اولین عکس کلیک کنید باید تصویر بزرگ شده ی آن نمایان شود و اگر دوباره کلیک کنید تصویر ناپدید شده و صفحه قبلی نمایان می شود.



افزودن امکان Print

گاهی ممکن است شما دوست داشته باشید که از عکس بزرگنمایی شده Print بگیرید برای افزودن چنین امکانی به محیط برنامه باز گشته و دو بار روی عکس بزرگنمایی شده کلیک کنید در پنجره Bitmap در بخش Enable Actions روی آیکونی که شکل یک روان نویس که روی کاغذ می نویسد کلیک کنید پنجره ی More Actions باز می شود .

در بخش The Clickis Finished روی آیکونی که شکل یک خودکار است و بالای آن چند ستاره است کلیک کنید تا پنجره ی Script Wizard بار می شود اینک در این قسمت Action تعدادی دستور مشاهده خواهید کرد که هر یک دارای عملکرد مخصوص به خود هستند.

در این لیست دستور Print Page را پیدا کرده و انتخاب کنید کلید OK را فشار دهید عبارت Page("")Print در قسمت سفید رنگ پایین بخش The Click is Finished نمایان خواهد شد کلید OK را دوباره بزنید از این به بعد هنگام اجرای برنامه هرگاه روی عکس بزرگ شده کلیک کنید پنجره ی مخصوص Print باز می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد